OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Ber om fullfinansiering av båt, buss og ferje

– Reduserte avganger, aldrende flåte og dårlig pålitelighet rammer innbyggerne i Nordland og Norge hardt. Det er konsekvensen av at det ikke kommer nok penger til fylkeskommunen, sier Grethe Anita Andersen, fylkestingsrepresentant for FrP. Hun mener ingen skal måtte leve med den usikkerheten som nå er rundt kollektivtilbudet. 

Bilde av to kvinner foran et vindu. - Klikk for stort bildeFylkesråd Marianne Dobak Kvensjø og fylkestingsrepresentant Grethe Anita Andersen. Thor-Wiggo Skille

– Dersom innbyggerne våre ikke kan være sikre på at hurtigbåten, bussen og ferja går fra et år til et annet, så skaper det utrygghet. Slik kan vi ikke ha det. Vi i Fremskrittspartiet er svært opptatt av at staten må overføre nok penger til å sikre at reisende får en stabil og pålitelig hurtigbåtordning, sier Andersen.

Foreslår alternative løsninger

Andersen vil nå be fylkesråden for samferdsel om å se på alternative løsninger frem til samferdselen i Nordland blir fullfinansiert fra staten. 
– For eksempel mener jeg det er bedre å øke billettprisene for å finansiere dagens ruteproduksjon, slik at båten kan gå også på lørdager, sier Andersen, og oppfordrer dermed fylkesråden om å snu alle steiner i påvente av at stat og regjering skal komme på banen. Hun løfter også frem at flere lokale hurtigbåtruter kan være et alternativ for at ikke øyene skal bli helt isolert en dag i uka.

Havet er veien

Andersen peker spesielt på det faktum at havet er veien for svært mange innbyggere i Nordland. 
– For rundt halvparten av innbyggerne i Nordland er hurtigbåten og ferja livsnerven som knytter sammen øysamfunn og fastlandet. Hurtigbåten gir oss muligheten til å pendle til jobb, skole og helsetjenester, men denne livsviktige transporten står nå overfor alvorlige utfordringer, mener fylkestingsrepresentanten. Hun krever at regjeringen må prioritere å gi tilstrekkelig støtte til at fylkeskommuner kan drifte på en slik måte at innbyggerne ikke blir rammet av nedskjæringer og dårligere tjenester.

Bolyst, vekst og utvikling

Andersen peker på at hurtigbåtene er mer enn transport – at den er selve livsgrunnlaget for mange. 
– Den gir arbeidsplasser, muligheter, bolyst og bidrar til vekst og utvikling. Uten en solid hurtigbåtordning risikerer vi å isolere øysamfunn, noe som i sin tur kan føre til fraflytting og svekket næringsliv. Dette er noe Fremskrittspartiet tar på alvor. Havet er en mulighet for vekst, ikke en hindring, avslutter Andersen.