Marianne Stormo, Lena Amalie Hamnes, Kyrre Didriksen og Odd Arnold Skogsholm etterlyser at også billettinntekter tas med når man beregner innsparingskutt.
Trond-Erlend Willassen
– Fylkesråden for samferdsel bekreftet at billettinntekter ikke er tatt med i regnestykket , da hun svarte på spørsmål knyttet til samferdselsrelaterte budsjettsaker i komite for samferdsel, påpeker Lena Amalie Hamnes (Ap).
Fylkestinget føres bak lyset
– At bortfall av inntekter ikke er tatt med i beregning av påståtte innsparinger er helt hinsides. Fylkestinget og befolkning føres bak lyset, sier Lena Amalie Hamnes (Ap) som stilte spørsmålet til fylkesråden.
– For de fem ukentlige avgangene i hurtigbåttilbudet til Lofoten som kuttes fra september til juni er billettinntektene ca 2,8 millioner. Når den reelle besparelsen på å kutte fem av sju ukentlige avganger er mindre enn halvparten av det fylkesrådet hevder i sitt budsjettforslag, så grenser det mot respektløst ovenfor befolkning og næringsliv i Lofoten – ikke minst øysamfunnet Skrova, sier Hamnes.
Fylket taper penger
– Med billettinntekter på nær to millioner på sommerruta til Steigen og Skutvik, så taper fylkesrådet dobbelt så mye som den millionen man mener man sparer. Det går rett og slett ikke an å ramme 10 000 reisende, lokalsamfunn og næringsliv med rutekutt man ikke sparer penger på sier Kyrre Didriksen og legger til at det samme gjelder lørdagsruta til NEX 2.
Samfunn isoleres
– Mange øysamfunn langs helgelandskysten blir isolert mellom fredag og søndag dersom lørdagsruta legges ned, sier Marianne Stormo (AP) -Folk, næringsliv og nær 6000 reisende rammes hardt for en innsparing på ca 700 000 kroner når tap av billettinntekter på 1,6 millioner på lørdagsruta tas med i regnestykket. Er en så lav innsparing virkelig verdt det spør Stormo, som i komiteen også etterspurte konsekvensanalyser for de berørte samfunn, blant annet knyttet til beredskap og sikkerhet.
Uforsvarlig
– At man gjør store endringer i samferdselstilbudet uten å legge fram en egen sak, men i stedet som en del av budsjettet er spesielt nok i seg selv. At man ikke legger fram noen bakgrunnstall, passasjerstatistikk eller andre saksopplysninger grenser til det uforsvarlige, sier fylkestingsrepresentant Odd Arnold Skogsholm.
– Når rutekuttene ikke kan forklares med økonomisk gevinst må det ligge andre hensyn bak. De 6 linjene i budsjettforslaget som omhandler alle rutekuttene sier imidlertid ikke noe om dette. Ap, SV og MDG sikrer med vårt forslag til budsjett at båtene fortsatt skal gå – opprøret langs kysten mot kuttforslagene bekrefter viktigheten av dette, avslutter Skogsholm.