OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Intervju med Jørn Aarsland i Flakstad kommune

Hvordan bygger man framtidens besøksforvaltning i en liten kommune med store utfordringer? For Jørn Aarsland, næringssjef i Flakstad, handler det om dialog, samarbeid og vilje til å finne løsninger – selv når ressursene er knappe. I dette intervjuet forteller han om veien mot bedre parkeringsordninger, samarbeid med grendelag og veimyndigheter, og om hvordan Flakstad kan bruke turismen til å skape arbeidsplasser og utvikling. Les videre for å få et innblikk i hvordan kommunen jobber for å balansere lokalsamfunnets behov med presset fra stadig flere besøkende.

Jørn Aarsland, næringssjef i Flakstad kommune Privat

Hva har vært de viktigste erfaringene du har gjort deg i prosjektet, særlig når det gjelder parkering og samarbeid med grendelag og veimyndigheter? 

Det jeg vil trekke fram først, er dialogen. Det handler om å gi og ta – alle parter må være villige til å strekke seg litt, og da finner vi løsninger. Vi har hele tiden hatt et felles mål om å ivareta lokalsamfunnet, og det gjør det lettere å bli enige. Vi er ikke helt i mål ennå, men vi har kommet langt. Vi har fått på plass en parkeringsvakt, og kommunen har nå myndighet til å håndheve veitrafikkloven. Det betyr at vi må følge regelverket konsekvent, også når det innebærer å gi bøter. Noen blir sure, og de er fortsatt sure, men de fleste ser at dette er nødvendig for å få orden.

Hvordan har dere organisert arbeidet med trafikksikkerhet? 

Vi har opprettet en egen avdeling for vei og trafikksikkerhet. Parkeringsarbeidet hører hjemme der, fordi det handler om trygg ferdsel både for innbyggere og besøkende. Tidligere var feilparkerte biler et stort problem – de kunne hindre utrykningskjøretøy. Nå har vi bedre kontroll. Vi har også fått på plass ordnede parkeringsløsninger, som for eksempel på Fredvang der den lokale bonden Leif Normann Solhaug driver en parkeringsplass med kapasitet på 78 biler. Han gjør en god jobb og har fått ting på stell. Samtidig har vi hatt utfordringer med useriøse aktører som bare tar seg til rette og beholder inntektene selv. De rapporterer vi til skatteetaten.

Hvordan påvirker kommuneøkonomien arbeidet dere gjør? 

Økonomien er en stor utfordring.  Vi er en liten kommune med 1218 innbyggere og hadde et underskudd på fire millioner i fjor. I år ser det ut til å gå litt bedre, men vi har ikke mye å rutte med. Infrastruktur er dyrt. Skal vi bygge et nytt toalett, må vi vurdere hvilke andre tjenester vi må kutte. Det er ikke alltid folk utenfra forstår disse dilemmaene.

Hvordan fungerer samarbeidet med bygdelagene og nasjonalparkforvalteren? 

Mot Fredvang i Flakstad kommune CH - VisitNorway.com

Vi har ulike bygder med ulike utfordringer, men vi har gode erfaringer med å samarbeide med grendelagene. På Fredvang har vi inngått en avtale med bygdelaget om at inntektene fra parkeringsplassen ved den gamle skolen skal gå tilbake til bygda. Kommunen eier skolen og parkeringsplassen utenfor den, men vi er blitt enige om at alle inntektene fra parkeringsplassen der skal gå tilbake til bygda. Det gir engasjement og mulighet for utvikling, og vi kan løfte i fellesskap.

Samarbeidet med nasjonalparkforvaltningen har også vært veldig positivt. Vi har sammen laget et mulighetsstudium, utarbeidet av DRMA arkitektur i Drammen. Tiltakene fra studien er ikke satt i verk ennå, men vi planlegger å legge det inn i budsjettet framover. Det ble etablert en arbeidsgruppe som jobbet med turiststi-prosjektet og som også styrte arbeidet med mulighetsstudiet. Denne arbeidsgruppa blir snart avviklet, men vi tar med oss folkene i arbeidet framover og håper å videreføre kompetansen når nye grupper etableres.

Du nevner folkene som har vært involvert i arbeidet med besøksforvaltning. Hva tenker du om videreføringen av arbeidet i tiden framover? 

For oss handler det om å ta vare på den kompetansen som er bygget opp gjennom pilotprosjektet. Vi må sikre at kunnskapen videreføres, enten folk jobber i kommunen, næringslivet eller frivillige organisasjoner. Jeg tror besøksforvaltning og reisemålsledelse vil bli en del av kommunal forvaltning i reiselivskommuner. Mulighetsstudien ble bestilt av nasjonalparken, men det er viktig for oss å få forankret resultatene i kommunestyret og å få satt av midler til drift og investeringer i budsjettene for 2024 og 2025.  

Hvordan fungerer kontakten med veimyndighetene? 

Den er god. Vi har tett og god dialog både med fylkeskommunen, Statens vegvesen og Nasjonal turistveg. Da vi fikk håndhevingsmyndighet, ble vi tatt mer på alvor. Nå kan vi stille krav til trafikksikkerhet, som møteplasser og snuplasser. Med myndigheten kan vi også skilte langs vei. Vi laget en skiltplan for et par år siden, og nå har vi kurset opp våre egne folk slik at vi kan ta tak dersom det er noe som ikke fungerer. I tillegg har vi fått et godt samarbeid med de ansvarlige på både fylkesveier og E10, og vi opplever at de følger opp.

Flakstad i Lofoten CH - VisitNorway.com

For noen år siden skrev media om at Flakstad var en av kommunene som hadde flest hus utleid på AirBnB i forhold til folketallet. Hvordan ser du på AirBnB og boligmarkedet? 

Det er vanskelig å styre. Vi har ikke boplikt, og utleie har både fordeler og ulemper. Turistene legger igjen penger lokalt, omtrent på nivå som det hyttefolk gjør. Samtidig kan noen boliger, som kunne vært solgt til fastboende, bli brukt til utleie. Men ser vi på omløpshastigheten, ligger den på rundt 90 dager fra et hus legges ut til det blir solgt. Det tyder på at markedet ikke er presset. Prisene er heller ikke spesielt høye sammenlignet med resten av landet.

Hva er de største utfordringene framover? 

Sykling ved Ramberg i Flakstad kommune Alex Conu - VisitNorway.com

Jeg syns vi har lyktes på den måten av vi begynner å få en struktur på arbeidet med besøksforvaltning. Men det tar tid og økonomien er begrenset. Vi må tenke oss godt om - vi har for eksempel ikke råd til å bygge en “feil” parkeringsplass. Samtidig ser vi en økning i turismen og vi har aldri hatt så mange turister som nå i sommer. Nedleggelsen av flybussen fra Evenes til Lofoten skaper problemer – flere må leie bil, og trafikken øker. Vi trenger bedre kollektivløsninger, kanskje flere mindre busser.

Toaletter, søppelhåndtering, vegnett, transport, parkering og informasjon er helt avgjørende for å håndtere økningen i antall besøkende. Vi er nødt til å finne en finansieringsmodell som gjør det mulig å investere i denne typen infrastruktur. Hvis det blir besøksbidrag i Lofoten, må den ha en god fordelingsnøkkel mellom kommunene.

Vi må også satse mer på «mangesysleri» – flere små næringsaktiviteter som kan gi arbeidsplasser. Turistene kommer ikke for å spare penger, og vi må bruke den muligheten til å skape verdier lokalt. På Fredvang er det lite å bruke penger på, bortsett fra parkering. Her må vi utvikle tilbud som gir folk arbeid og inntekter.

Lofoten CH - VisitNorway.com

Hvordan syns du fylkeskommunen burde følge opp satsingen som har vært gjort gjennom pilotprosjektet på besøksforvaltning? 

Jeg mener strategier må følges opp med handling – ellers har de liten verdi. Små kommuner som Flakstad kan få mye ut av små midler, men vi ser at store beløp likevel ofte havner i Bodø eller Narvik.

Når regionale utviklingsmidler nå går til Innovasjon Norge, blir det enda vanskeligere for små aktører å få støtte. Reiselivsbedriftene våre faller ofte mellom stolene når tiltakene de trenger finansiert ikke er innovative eller store nok. Vi mangler små tilskudd som kan brukes til konkrete tiltak uten omfattende rapportering etterpå. Hos oss har vi har ikke lenger kommunalt næringsfond og dermed lite arbeidspenger til å gjøre små konkrete ting. 

Hva tar dere med dere videre fra pilotprosjektet? 

Vi har fått til mye bra. Dialogen mellom kommunen, grendelagene og veimyndighetene har vært avgjørende. Parkeringsordninger og trafikksikkerhet er en god start. Nå gjelder det å bygge videre på dette, sikre finansiering og utvikle et system som gjør at både innbyggere og besøkende kan trives i Flakstad.

 

Intervjuet av Hanne Lykkja, 25.08.23

Surfing i Kvalvika, Flakstad Alex Conu - VisitNorway.com