OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Intervju med Ørjan Trovåg i Flakstad kommune

I dette intervjuet forteller Ørjan Trovåg på teknisk etat i Flakstad om hvordan kommunen har jobbet med besøksforvaltning de senere årene. Kombinasjonen av en kommune med lite økonomisk handlingsrom og en kraftig økning i antallet besøkende har gitt en rekke utfordringer som må løses. Kommunen har blant annet jobbet med hvor de skal tilrettelegge for parkering og har fått myndighet til å håndtere parkeringsovertredelser. I tillegg har de hatt møter med bygdelag og et samarbeid med Lofotodden nasjonalpark. Ørjan framhever viktigheten av åpenhet og det å ha nok tid til å drøfte problemstillingene med de som blir berørt. 

Ørjan Trovåg i Flakstad kommune

Hvorfor var besøksforvaltning viktig for Flakstad kommune?

Det er jo den kjente problematikken med masseturisme, og det at vi ikke har kapasitet nok eller nok tilrettelegging for å håndtere det på en god måte, hverken for lokalbefolkningen eller besøkende. Det er det korte svaret. Det er viktig bakgrunnsinformasjon å vite at Flakstad kommune har vært omstillingskommune. Vi stod på Robek-lista fra 2008-2018. Så handlingsrommet har ikke vært så stort.  

Hovedårsaken til at kommunen begynte å jobbe med dette var nok beredskapsutfordringer på Fredvang. Det var mye parkering langs en for smal veg, noe som gjorde at “blålysetatene” ble fysisk hindra når de skulle ut på oppdrag. Jeg var ikke med i starten av disse prosjektene, men kom inn i etterkant av at utviklingsplanen for Fredvang var vedtatt. Jeg arbeidet da med å følge opp og iverksette tiltakene i planen. Dette innebar for eksempel å legge til rette for parkering på skoleplassen, organisere og sette opp skyttelbuss og legge til rette for båttransport. I tillegg forsøkte vi å styre trafikken ved å tilrettelegge for parkering enkelte plasser og så begrense parkering andre plasser, samt legge til rette for og få opp toalett i Torsfjorden. Det finnes også privat parkering ved Indresand som også har toalett og mulighet for å tappe vann.  

Camping i Flakstad Hallvard-Kolltveit_Destination-Lofoten

Kommunen har fått myndighet til å håndheve parkeringsovertredelser, og håndheve stans og stopp langs offentlig vei, slik at vi har litt flere sanksjonsmuligheter. Det krever mye tid og ressurser fra en allerede presset administrasjon å bygge opp systemene rundt håndhevingen (systemer for betaling, bot, klagebehandling, rutiner, ansatte, utstyr etc.).

Hvordan var det dere gikk fram for å få det til?  

Det gikk litt i politiske bestillinger om at vi måtte sjekke ut muligheter der. Da vi først satte i gang den formelle prosessen, så gikk det egentlig ganske fort å få vedtak fra vegvesenet og politiet. Men, så måtte vi begynne å bygge opp systemet rundt her, med å ansette folk og lære dem opp, for det er jo en del krav som ligger i dette.  

Har dere fått bedre orden på parkeringen nå?

Trafikk på smale Lofotveier Ernst-Furuhatt_www.nordnorge.com

Det er mange små tiltak som må fungere sammen for at vi skal få det resultatet som vi ønsker. Litt av problemet har vært å samkjøre de ulike tiltaka. Det har blitt litt mer sånn at en får gjennomført tiltak sporadisk, og så oppnår man ikke den effekten man ønsker, fordi ting må fungere sammen. Et eksempel på dette er at om man stenger en parkering, så må man tilrettelegge for parkering en annen plass, som alternativ. Og så er det dette med pisk og gulrot, du må ha begge deler på plass for å få folk til å velge slik du vil. Vi dytter her og lokker der, men det må skje samtidig. Det er jo sånn at parkering på skolen (som ligger lengst unna der stien starter) er et tiltak, men det fungerer ikke uten at du har tilrettelagt slik at det blir en innbydende og praktisk start, når du har bedre alternativ. Dette var veldig politikerstyrt en stund, og det tok tid før vi fikk midler og mandat til å realisere fysiske tiltak. Det var vel egentlig først da vi fikk ny rådmann, at hun fikk politikerne til å delegere mer ansvar til administrasjonen og det har jo forenklet prosessen og at ting kan skje litt raskere. For da er ikke vi avhengige av å vente til politiske møter osv. Mitt inntrykk er at de lokale er fornøyde med slik det ble organisert til slutt. Jeg regner med at det vil være en sak for politikerne med evaluering nå etter sesongen.

Tidligere har det vært mange saker med negativ vinkling i avisene. Men nå synes jeg det framstår mindre konfliktfylt. Hva er ditt inntrykk?  

Ja, tidligere har vi hatt veldig mange saker i avisene. Nå er det færre oppslag, og sakene som har vært i år, har jo gjerne vært rettet mot antall parkeringsbøter - mer enn at nå er det kaos. Så fokuset har skiftet litt.  

Går det an å måle suksess på antallet skandaleoppslag med frustrerte innbyggere som går til avisa? Kan man bruke det som en indikator på at det går rett vei da?  

Figurer fra Smeden på Sund Roger-Johansen_www.nordnorge.com

Media har mye makt i hvordan de velger å vinkle og snu på ting, så det kan jo være det. Jeg tror ikke antall «skandaleoppslag» i seg selv vil være en måte å måle suksess på, men det vil utvilsomt være en indikator på hvilken retning man beveger seg på skalaen. Mindre skandaleoppslag og flere fornøyde innbyggere sannsynliggjør at trenden har snudd, og at man beveger seg i riktig retning. Men antall saker, og vinklingen i de kan også være så enkelt at det kan være nye journalister og måten de ser på ting. Så det kan jo være mange grunner til slike oppslag som ikke nødvendigvis baserer seg på arbeidet med besøksforvalting alene. Journalister vinkler og publiserer gjerne saker på det som er aktuelt og som gir «klikk», så de følger gjerne «stemningen» blant sine lesere og hva som engasjerer de for øyeblikket.

Jeg forstår hva du mener. Men, det siste oppslaget med Leif Nordmann Solhaug som står og sier i avisen at nå går det så greit, så han tror ikke det er noen i politiske leirer som ser på parkering hos han som noe problem lenger. Det er jo en stor endring fra når vi var der for et år siden.  

Ja, absolutt. Og så tror jeg det er viktig at parkeringstilsynet, som er en egen etat eller avdeling i Statens vegvesen, har fulgt opp med kontroller. Det bidrar til at både private og offentlige tilbydere av parkering forholder seg til gjeldende krav og regler. 

Hallvard-Kolltveit_Destination-Lofoten

Det har skjedd en modning i flere offentlige etater de siste årene. I Vestvågøy hadde besøksforvaltningsgruppa møte med politiet før hver sesong. På det første møtet vi hadde, sa at de at de ikke drev med besøksforvaltning, fordi de drev ikke som parkeringsvakter. Så vi måtte fortelle og vise bilder av hva besøksforvaltning var. Vi mente jo at det faktisk stod om liv og helse når ambulanse eller brannbil ikke kunne komme frem. Da lurte en av betjentene på om kanskje ikke politiet også skulle hatt et kræsjkurs i besøksforvaltning. De siste årene har politiet begynt å ta tak selv, for å unngå at det blir slike kritiske tilstander. På Haukland for eksempel, så det har jo skjedd noe. Det kom kanskje av at de selv fikk erfare at det er vanskelig å komme fram når det er en kilometer med biler som står feilparkert – og folk er på stranda eller på fjelltur. Har du noen synspunkter på dette?

Det er jo klart at det kan bli kaos på Haukland, om det er noen som skader seg der og ambulansen skal fram. Ja da kommer du ikke fram altså. Og det er jo så mye folk oppe i fjellet der og i sjøen, det er mange, mange ting som kan gå galt da, og da må jo beredskapen være tilstrekkelig.  

Hallvard-Kolltveit_Destination-Lofoten

Hva tenker du man bør være oppmerksom på? Hva kan andre kommuner lære her?  

Jeg tenker at en trenger tid til å drøfte med de som blir berørt. Og så åpenhet - at man gjør ting i dialog med andre, og viser at man tar hensyn til de som får besøkende på trappa. Det er jo klart at for et lite samfunn som Flakstad eller Fredvang, så er jo en vanvittig belastning å få 50.000 besøkende på et kort tidsrom. Man må ivareta fastboende samtidig som man gir en god opplevelse til de besøkende, og da må man prate med de som opplever det hver dag for å finne de gode løsningene, og sikre at besøksforvaltning ikke går på bekostning av bolyst.  

AirBnB- saken knyttet til Flakstad fikk stor oppmerksomhet fordi det var snakk om så mange utleieenheter. Hva har skjedd her?  

De er fortsatt mange som leier ut. Det kan grense mot en form for næring når det går over et visst omfang. Det er mange som henvender seg til kommunen og spør og lurer på muligheter for blant annet utleie og utvikling av eiendommer (for eksempel gjennom AirBnB, og sette opp flere enheter ment for utleie). Et problem som følger av kjøp for kortidsutleie er at boliger blir kjøpt opp i boligområder, og så fylles det kontinuerlig på med nye turister, som sitter ute og koser seg til sent på natt, og så skal naboen (den fastboende) opp tidlig på jobb. Da oppstår det konflikt og frustrasjon.  

Flakstad kirke Baard-Loeken_www.nordnorge.com

Har Flakstad kommune etablert noen form for besøksforvaltningsgruppe, noen som jobber sammen mer jevnlig og tar tak i besøksforvaltning som en systematisk delt av planarbeidet?  

Nei, ingen gruppe i kommunal regi. Vi tar jo hensyn til det i planarbeid, og så er jo fylkeskommunen veldig god på besøksforvaltning og peker på ting. Men jeg vet ikke om kommunen selv har lagt noen rutiner på det. Men vi har jo jevnlige møter med bygdelag og Lofotodden nasjonalpark. Der ble det opprettet nasjonalparken en arbeidsgruppe  for Fredvang, hvor kommunen har en representant og bygdelaget noen. Dette er jo en videreføring den arbeidsgruppen som er etablert her og som så på mulighetsstudie for innfallsport på Fredvang for Lofotodden nasjonalpark. Nasjonalparken har også opprettet en administrativ gruppe for både Flakstad og Moskenes.

Kommunen ser også på muligheten for å opprette en slags bymiljø-etat for å følge opp parkeringsoppgaver, og legge mer til rette med søppelhåndtering, toalett osv.  

Dette er jo kjempespennende, for det har de jo gjort i Vågan kommune. Det gjorde til at de raskt kunne ta hånd om søppel og slikt, fordi de hadde en liten lastebil som gjorde til at de kunne ordne ting raskt når de likevel var på veien. Det kan absolutt være noe å hente der, en bymiljøetat eller en by- og bygdemiljøetat, for mer praktisk håndtering. Blir besøksforvaltning lagt dit?

Ja, det tar jo tid å systematisere, og det er vi bare så vidt begynt å se litt på, så jeg vet ikke helt hva det vil bli til slutt. Men det er interessant å se alle verktøyene for besøksforvaltning i samme verktøykassa - at man ikke bare ser på tiltak, men hvorfor ting skjer og at det henger sammen med formidling (fra før folk kommer, til håndtering underveis og slikt). Det er jo gjerne sosiale medier de tyr til, og det står jo fort på Facebook. Det er blant annet sider som retter seg mot bilturister spesifikt i Lofoten og som har mange tusen medlemmer der. Man må nå ut til turistene der de innhenter sin informasjon, så man må kanskje begynne å tenke litt nytt også gjennom forvaltningens informasjonskanaler.  

Sandstranda på Ramberg, kommunesenteret i Flakstad kommune Kristian-Nashoug_www.lofoten.info

Har du hatt kontakt med Destination Lofoten om slike kampanjer eller informasjonskanaler?  

Nei, jeg personlig har primært jobbet med byggesaker det siste året, og ikke så mye med besøksforvaltning som tidligere. Men vi har god dialog internt på teknisk og drøfter jevnlig problematikken sammen med næringssjefen.  

Jeg sitter i et administrativt utvalg for Lofoten nasjonalpark. Det er arbeidsgruppen for nasjonalparken der er Flakstad og Moskenes er med. De som sitter i gruppen er meg fra Flakstad kommune, nasjonalparkforvalteren, en representant for administrasjonen i Moskenes kommune og en representant fra Lofoten friluftsråd. Gruppen ble opprettet av Lofoten nasjonalparkstyre på styremøtet den 06.02.2023.  Det står at administrativt utvalg skal sikre at verneområdeforvaltningen og den kommunale forvaltningen blir bedre koordinert i forvaltningen av arealer i og utenfor verneområdene, samt i arbeidet med besøksforvaltning.  

Da har du jo mye med det å gjøre, og da var det veldig bra at du ble med på NMBU sitt kurs i besøksforvaltning. Er det noe annet du har gjort som har med besøksforvaltning å gjøre?  

Jeg kan jo nevne at vi har fått et veldig bra samarbeid med vegvesenet og spesielt nasjonal turistvei. Vi har vi hatt flere møter og god dialog om løsninger, så vi sparer tid på å vite hvem som har ansvar for hva, hvem som holder i trådene osv. Silje Amundsen fra Nasjonal turistvei har vært vår kontakt, og hun har vært veldig konstruktiv.

 

Intervjuet av Hanne Lykkja 25.08.2023