Rapporten Ansvarlig markedsføringDen besøkende som ressurs for lokalsamfunnet
Reiselivet påvirker stedet de besøker direkte og indirekte helt uavhengig av om det er en storby, et museum, en fjelltopp eller ei lita øy. Reiselivsnæring må derfor i større grad ha kunnskap om og forståelse for, lokale verdier, behov og ønsker. Skal vi lykkes med dette er vi nødt til å finne nye arbeidsmetoder, tettere samhandling på tvers og nye tilnærminger som er mer ansvarlige for å sikre en bærekraftig utvikling i nord. Dette var bakgrunnen for at Nordland fylkeskommune bestilte prosjektet “Ansvarlig markedsføring” fra NordNorsk Reiseliv AS. Hensikten med prosjektet var å innhente ny kunnskap og utforske hvordan ansvarlig markedsføring kan gjennomføres i praksis.
Vega kommune var partner i pilotprosjektet på besøksforvaltning og hadde gjennomført flere prosesser der lokalbefolkningen ble involvert i en diskusjon om hva de ønsker turismen skal gjøre for Vega og hvordan de vil at turismen skal være i framtiden. Dette gav et veldig godt kunnskapsgrunnlag om hvordan lokalbefolkningen ønsker at turismen skal bidra til utvikling av deres lokalsamfunn, og dermed også innspill til hvordan markedsføringen av Vega som reisemål skal gjøres dersom den skal bidra til å skape den bærekraftige turismen som de ønsker seg? Vega kommune ble derfor valgt ut som samarbeidspartner og pilot-reisemål i prosjektet.
Prosjektet ble gjennomført i perioden 2019-2021. Gjennomføringen ble preget av COVID 19-pandemien som skjedde et par måneder etter det første arbeidsmøtet for alle partnerne. Selv om prosjektet ble kraftig amputert i forhold til den opprinnelige planen ble det gjennomført flere tiltak. NordNorsk Reiseliv utarbeidet også en sluttrapport som samlet tanker, refleksjoner og erfaringer som ble gjort underveis.
Ansvarlig markedsføring: Fra utflukt til Vega-trappa på arbeidsverksted, januar 2020
Line Samuelsen
Behovet for å jobbe nedenfra og opp
Rapporten understreker at ansvarlig markedsføring handler om å bli bevisst egen posisjon og søke samarbeid. Det er behov for å utvikle bedre systemer for reisemålsledelse, der relevante aktører samles for å diskutere reisemålets fremtid og visjoner. Relevante aktører vil i denne sammenhengen minimum omfatte kommunen, lokalt næringsliv (både reiseliv og andre), lokalsamfunnet og frivilligheten. I tillegg bør man se om de lokale forholdene også tilsier at for eksempel noen av disse bør inviteres; verneområder, samiske interesser og kulturminnemyndigheter med flere. Dette vil danne grunnlaget for videre avtaler med markedsapparatet. På denne måten kan reiselivet utvikles nedenfra opp og på en slik måte at verdiene som skapes lokalt er større enn de som forbrukes. Det handler om å få rett gjest, på rett sted og til rett tid.
Rett gjest, på rett sted og til rett tid
Det å utvikle en strategi for ”rett gjest” betyr ikke at man kun har en gjest som er rett, men at man har en strategi som sier noe om hvem som er rett gjest, når og hvor. Rett gjest er altså rett på så mange måter, både i forhold til økonomiske-, miljømessige og sosiale aspekter. Det må altså være rett for alle involverte parter fra næringsaktører til lokalbefolkning, og rett i forhold til tålegrense for natur- og lokalsamfunnsbelastning.
Noen av tiltakene som ble gjennomført gjennom prosjektet var utviklingen av noen avklarende prinsipper for hva som ligger i begrepet ansvarlig markedsføring og hvilket verdigrunnlag disse er bygget på. I tillegg ble det utviklet konkrete retningslinjer for ansvarlig kommunikasjon. NordNorsk Reiseliv gjorde deretter en vurdering av alle bildene i den nordnorske mediabanken i henhold til disse retningslinjene. Det ble gjort praktiske erfaringer med en bobil-kampanje på Vega, opprettet en arbeidsgruppe for å diskutere hvordan det skal jobbes med pressebesøk, samt at NordNorsk Reiseliv diskuterte med sitt mediebyrå hvordan de kan utvikle nye målemetoder for ansvarlig valg av kommunikasjonskanaler.
Hele rapporten kan lastes ned fra NordNorsk Reiselivs mediabank. Du finner rapporten ved å klikke på “find media” og deretter søke på ansvarlig markedsføring eller skrive inn tallet 12972 i søkefeltet.