OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Sommerkampanjen til Reis Nordland: Reisen - en del av opplevelsen

Reis Nordland har de siste to årene jobbet målrettet med å fremme bærekraftige reisealternativer gjennom sin sommerkampanje. Kampanjen, som startet som et pilotprosjekt sommeren 2024, har allerede vist seg å være en viktig brikke i arbeidet med å synliggjøre kollektivtransport som en del av reiselivsopplevelsen i Nordland. Med fokus på ansvarlig markedsføring og opplevelsesutvikling, har kampanjen inspirert både lokale og tilreisende til å utforske fylket på en grønnere måte.

Fra pilot til videreutvikling

Sommerkampanjen startet som et pilotprosjekt i 2024, der Reis Nordland valgte å fremheve 16 kollektivlinjer med mye ledig kapasitet. Dette er både for å bidra til å spre trafikken, men også for å vise reiser som mange kanskje ikke i utgangspunktet tenker på som en opplevelse.  Målet var å vise at det er fullt mulig å oppleve Nordlands spektakulære natur og kultur ved hjelp av kollektivtransport. Kampanjen inkluderte en fysisk norsk brosjyre med reisebeskrivelser og et interaktivt kart på nettsiden til Reis Nordland, som gjorde det enkelt for de reisende å få mer informasjon og planlegge turene sine.

I 2025 er kampanjen videreutviklet med flere tiltak og forbedringer basert på tilbakemeldinger fra både reisende og reiselivsaktører. Det som ble mest etterspurt i 2024 var engelsk versjon av brosjyren- og det er vi glade for at vi i år har fått på plass. I tillegg er det lagt til QR-koder for å guide de reisende til mer informasjon, samt for å spore bruken av kampanjemateriellet. Brosjyrene ble også distribuert ut tidligere for å nå ut til flere, inkludert til de som deltok på NTW i Bodø i vår.

Reisen som en del av opplevelsen

En av de unike aspektene ved sommerkampanjen er hvordan den fremhever selve reisen som en del av opplevelsen. Et grep som er gjort er at i stedet for å fokusere på linjenumre som 18-167 Forvik-Visten- Tjøtta, har vi gitt rutene mer inspirerende og beskrivende navn som "Rundtur med hurtigbåt i Ville Visten". Dette for å gjøre det enklere og mer attraktivt for de reisende å se kollektivtransport som en del av reiseopplevelsen.

Både brosjyren og den digitale landingssiden presenterer turer fra alle regionene i Nordland. Her finner man detaljerte beskrivelser, inspirerende bilder og informasjon om hvordan man kan bruke kollektivtransport for å utforske de ulike reiseforslagene i fylket.

Et helårlig perspektiv

Selv om kampanjen har hatt sitt hovedfokus på sommersesongen, er målet å legge grunnlaget for en mer helårlig opplevelsesutvikling. Målet er at kartet og reiseforslagene skal kunne tilpasses ulike årstider, og at rutene kan rulleres basert på etterspørsel og kapasitet. Dette gir fleksibilitet og mulighet for å fremheve nye områder og opplevelser i Nordland.

Tilbakemeldinger og forbedringer

Etter lanseringen av piloten i 2024 har Reis Nordland mottatt mange tilbakemeldinger fra både turistinformasjoner, reiselivsaktører, destinasjonsselskaper og privatpersoner. Disse tilbakemeldingene har vært avgjørende for videreutviklingen av kampanjen.

Det er fortsatt rom for både forbedringer og videreutvikling av kampanjen og konseptet, men til tross for noen forbedringspunkter, har responsen vært overveldende positiv. Mange har uttrykt at kampanjen bidrar til å synliggjøre kollektivtransporttilbudet og senke terskelen for å teste eller velge grønne transportløsninger og det ønsker vi å fortsette å bidra med!

Veien videre

Sommerkampanjen er et prosjekt i stadig utvikling, og Reis Nordland har mange planer for kommende år. Det planlegges å bygge videre på erfaringene fra 2024 og 2025 for å gjøre kollektivtransporten enda mer attraktiv for både lokale og tilreisende.
Et viktig fokus fremover vil være å styrke samarbeidet med destinasjonsselskaper, reiselivsaktører og lokalbefolkningen. Ved å involvere flere aktører i planleggingen kan kampanjen tilpasses enda bedre til lokale behov og ønsker. Dette kan også bidra til å identifisere nye ruter og opplevelser som kan fremheves i fremtidige kampanjer.

Med et sterkt fundament fra de to første årene, er sommerkampanjen også i tråd med fokusområdene for samferdsel i fylkeskommunens reiselivsstrategi for Nordland. Reis Nordland håper at arbeidet som er lagt ned vil fortsette å inspirere flere til å velge bærekraftige reisealternativer, styrke kollektivtransportens rolle i samarbeid med reiselivet og bidra til en mer bærekraftig utvikling av fylket som reisemål.

La reisen være en del av din opplevelse og kanskje finner du en ny opplevelse i kartet?

Se interaktivt kart og les mer om reiseforslagene på ReisNordland 
 

Ønsker du å se digital versjon av brosjyren for 2025 kan du laste de ned her: 
Norsk brosjyre: På tide med nye opplevelser?  (PDF, 21 MB)
English: Welcome to Nordland! (PDF, 30 MB)