Nordlandsbuss er innstilt som driver av bussrutene på ytre Helgeland de neste ti årene, ut mars 2033. Det er krav til nullutslippsløsning på alt materiell.
– Unntaket fra dette kravet er innleid materiell under 8 seter samt taxi. Vi aksepterer at nullutslippsmateriell innfases senest tre år etter kontraktsstart, sier fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande.
Helhetlig grønt skifte
Hun minner om at overgangen til nullutslipp må sees i et større og helhetlig perspektiv.
– Det kan gjerne argumenteres med at man ikke redder kloden med de få kilometerne som kjøres ute på øyene våre langs Nordlandskysten. Men gjennom at vi stiller disse kravene, er vi med på å føre utviklingen over i grønn retning for klima og miljø. Et ansvar som Nordland fylkesting har vedtatt at også Nordland skal ta, underbygger Sande.
Tre konkurrenter
Tre selskaper leverte anbud, Boreal buss, Triangle bus AS, og Nordlandsbuss AS. Det er Nordlandsbuss som i dag kjører anbudet på ytre Helgeland, og som også skal drive de neste ti årene.
– Nordlandsbuss tilfredsstiller kravene, og leverte tilbud på nær seks og ni millioner kroner lavere enn de to andre. Nødvendigvis er det lavest pris som slår ut når alle andre krav ellers er oppfylt. Vi vil levere mest mulig samferdsel for de midlene vi har tilgjengelig for kollektivtransport i Nordland, underbygger Sande.