6.1 Forenklet finansieringsanalyse
Nordland fylkeskommune tar opp sine lån med 20 års nedbetalingstid. Nedskrivningstid for vegprosjekter er 40 år og ferjeavløsningsmidler går over maks 45 år. Dersom det skal gjennomføres lån over 40 år må dette vedtas politisk og det kan da tas opp nytt lån halvveis i nedbetalingstiden.
Alternativ 1
Kutt av anløp til Vågsodden vil medføre en reduksjon i seilingsdistanse på ca. 2496 km pr. år, noe som tilsvarer en årlig besparelse på ca. 1,2 mill. kr eks mva.
Årlig besparelse i drifts- og vedlikeholdskostnader på ferjeleiet beløper seg til ca. 0,5 mill. kr dersom ferjeleiet kan legges ned. Dette tallet er basert på gjennomsnittlige kostnader for fylkeskommunens ferjeleier.
Årlig besparelse i drift og vedlikehold av fylkesvegen på Hamnøya beløper seg til ca. 0,3 mill. kr dersom det etableres en fast vegforbindelse, men det nye vegnettet vil også medføre en kostnadsøkning tilsvarende 0,3 mill. kr pr. år (tall er basert på en gjennomsnittsberegning av kostnader for fylkesveg med bru og skjønn).
Ferjeavløsningsmidler
Kommunal- og distriktsdepartementet har beregnet anslag for ferjeavløsningsmidler 28.02.2025 og konkludert med at vegprosjektet ikke utløser ferjeavløsningsmidler med dagens inntektssystem. Økning i innbyggertilskuddet som følge av økt verdi på kriteriet i fylkesvegnøkkelen på grunn av bru til Hamnøya er høyere enn reduksjon i innbyggertilskuddet som følge av at strekningen Forvik – Vågsodden legges ned. Fylkeskommunen vil altså ikke ha noe nettotap i inntektssystemet som følge av dette prosjektet, og det vil derfor heller ikke utløse ferjeavløsningsmidler.
Beregningen er et foreløpig anslag i forbindelse med forhåndsavklaring av om prosjektet kommer inn under ordningen. Eventuell endringer i vegprosjektet, inntektssystemet og/eller kriteriedata kan ha konsekvenser for beregningen av ferjeavløsningsmidler. En ny beregning kan på et senere tidspunkt, for eksempel i forbindelse med den endelige søknaden, gi et annet resultat.
Låneopptak på 435 mill. kr over 20 år er estimert til en årlig kostnad på 35,2 mill. kr pr. år eller 25,8 mill. kr over 40 år (begge med 5% rente).
Alternativ 2
Ny tilleggskai kan finansieres med et låneopptak på 132 mill. kr over 20 år. Dette tilsvarer årlige utgifter på ca. 10,7 mill. kr over 20 år eller 7,8 mill. kr over 40 år.
6.2 Bompengefinansiering
Med bakgrunn i lav trafikk foreligger det ikke et bompengepotensiale for denne utbyggingen.