3.1 Rammebetingelser
Utredningen finansieres med egne utredningsmidler som skal dekke behov for ekstern bistand og avdelingens egne timer på prosjektet.
3.2 Overordnede føringer og aktuelle arealplaner
• Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging
• Nasjonal transportplan 2025–2036
• Regional planstrategi 2024–2028
• Fylkesplan for Nordland 2013–2025
• Regional transportplan 2022–2033
• Kommuneplanens areadel 2001
• Kommunedelplan – kystsoneplan, ikraftsatt 26.06.2019
• Reguleringsplan for Skreddevika – Svalvika, vedtatt 20.11.2019
• Statens vegvesen vegnormal N100 Veg- og gateutforming og N400 Bruprosjektering skal legges til grunn for løsningsforslag
3.3 Om Vevelstad kommune og Hamnøya
Figur 1: Ferjeleier og plassering av bru
Vevelstad kommune har ca. 480 innbyggere. Hovedferdselsåren gjennom kommunen er fv. 17 med ferjeforbindelse mot Brønnøy via sambandet Horn-Andalsvåg og mot Alstahaug med fergeforbindelsen Tjøtta-Forvik.
Hamnøya betjenes av fergesambandet Tjøtta-Forvik med en overfartstid Forvik – Hamnøya på ca. 10 minutter.
På Hamnøya er det ca. 30 fastboende, 50 fritidseiendommer og fem aktive gårdsbruk, derav tre som driver med melk- og kjøttproduksjon mens to har sau/annen drift. Dette medfører jevnlig transport av tankbiler, kraftforbiler og dyrebiler.
I Hamnsundet vest av Hamnøya er det fiskeoppdrett med landbase som får jevnlige leveranser av oksygen som transporteres med ferja.
Vevelstad kommune vil i pågående revisjon av kommuneplanens arealdel tilrettelegge for framtidig næringsutvikling og økt bosetting med grunnlag i en forventet fastlandsforbindelse (info fra Vevelstad kommune).
Arbeidspendling skjer i all hovedsak med ferje, men private båter benyttes også ifølge Vevelstad kommune.
Nødetater og helsetranport
Nødetater og helsetransport benytter ferje der dette er hensiktsmessig. Akuttberedskapen ivaretas av Helgelandssykehusets ambulansebåt som i dag er stasjonert på Vega. Ved brann eller andre relevante hendelser må brannmannskap rykke ut fra fastlandet. Ved eventuell rekvirering av ferje, øker innsatstiden.
Grunnforhold
Deler av Roparneset og Bjørnvikveien på Hamnøya, og Hansodden på fastlandet, ligger under marin grense og har områder med stor sannsynlighet for marin leire. Det er ikke foretatt grunnundersøkelser i området eller registrert kvikkleire.
Figur 2: Mulig bru og lokale stedsnavnOpplysningene er hentet fra NGU og er ikke nærmere vurdert i dette utredningsprosjektet, men må hensyntas ved et eventuelt påfølgende planarbeid.
Natur, friluftsliv, kulturminner
På Hansodden er det registrert Naturbeitemark med middels verdi og rød honningvokssopp som er i kategorien sårbar i et nasjonalt perspektiv. Sundet er registrert som lokalt viktig gytefelt. Det er registrert kulturminner ved Hansodden.
På Roparneset er det registret naturtype «Rikt strandberg» Bjørnvika ved Roparneset er registret som friluftsområde. Det er en sefrak-registrert bygning ved Bjørnvikveien.
Opplysningene er hentet fra Naturbase og er ikke nærmere vurdert i dette utredningsprosjektet, men må hensyntas ved et eventuelt påfølgende planarbeid.
Andre utredninger:
Det pågår et lokalpolitisk initiativ for å utrede ferjefri løsning for fv. 17 mellom Sandnessjøen og Brønnøysund. Framtidig løsning for Hamnøya vil også være relevant for denne utredningen.
3.4 Dagens vegnett, vegstandard og vegtrafikk
Nedenfor følger en kort beskrivelse av vegstrekningen.
- Hamnøya har i dag ferjeforbindelse fra fv. 17 gjennom sambandet Tjøtta – Forvik med mellomsteder. Overfartstid Forvik til Vågsodden er ca. 10 minutter.
- Vågsodden ferjekai på Hamnøya inngår i fv. 7254. Årsdøgntrafikk (ÅDT) på fylkesveg 7254 er for 2023 oppgitt i NVDB til 100 med en tungbilandel på 11% (basert på skjønn). Data for ferjetransport for Forvik-Vågsodden tur/retur tilsier et daglig snitt på 14 personbilenheter de tre siste år.
- Del av fv. 17 hvor adkomst til ny fastlandsforbindelse vurderes, har ifølge NVDB en ÅDT på 315 med en tungbilandel på 20 %.
- Nytt ferjeanbud vil gjelde fra 01.01.2028 og forberedelse til dette bør starte fjerde kvartal 2025.
- Tilleggskaia på Vågsodden ferjekai er ifølge notat fra Aas-Jakobsen (2024) i svært dårlig stand og for kort, med en effektiv lengde på ca. 20 m. Ferjekaia inngår som en del av lokalruta på sambandet Tjøtta – Forvik og betjenes i dag av ferja Tjøtta med en personbilenhet (PBE) på 28 og effektiv lengde på ca. 47 m.
Ferjekaier skal prosjekteres og bygges iht. Statens vegvesens vegnormal N400 Bruprosjektering. Effektiv kailengde på tilleggskai skal være ≥ 3/4 av dimensjonerende ferjes effektive lengde. Bilferja Tjøtta som går i lokalruta krever en tilleggskai på 35,25 m.
Hovedsambandet betjenes pr. i dag av bilferja Stokkafjord. Dersom denne skal kunne anløpe Vågsodden kreves en tilleggskai med effektiv lengde på minimum 60 m.