OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Matregionen Nordland

Nordland fylkeskommune støtter både eksterne matprosjekter av ulik karakter, men har også egne satsinger. En av disse er Matregionen Nordland.

Bakgrunn og formål

Nordnorsk Kompetansesenter MAT (NKMAT) har, med bistand fra Pricewaterhouse Coopers (PwC), gjennomført forprosjektet «Matregion Nordland». Formålet med forprosjektet har vært å samle virkemiddelapparatet, næringene og FoU, for å definere utfordringer og enes om målet i et hovedprosjekt. Temaene som er løftet i forprosjektet gjelder dagens status for lokalmatsatsing og mulighetsrommet i Nordland fylke for å bli en internasjonalt anerkjent matregion. NKMAT, som er fylkeskommunens senter for mat- og matopplevelser, har nå fått innvilget et tre-årig hovedprosjekt.

Gjennomføring og innvolvering

I forprosjektet har det vært bred involvering av aktører med direkte tilknytning til lokalmat, som produsenter, distributører og restauranter, men også aktører med indirekte tilknytning, som for eksempel virkemiddelapparatet. Medvirkning har skjedd ved fire digitale innspillsmøter, i tillegg til tre fysiske arbeidsverksteder med formål om å kartlegge nåsituasjon, muligheter og barrierer. Tema i innspillsmøtene var næringsmessige fortrinn, samfunnsinkludering, helse, utdanning og konkrete tiltak for å utnytte muligheter og redusere barrierer. I de regionvise arbeidsverkstedene ble det jobbet videre med å konkretisere mulige innsatsområder, samt at man fikk innspill til organisering av et mulig hovedprosjekt

Innsatsområder - Hovedprosjekt:

Det skjer mye spennende innen lokalmat i Nordland, samtidig som potensialet for videreutvikling er stort. Forprosjektet har fokusert på å vurdere dagens status for lokalmatsatsningen i Nordland, samt identifisere mulighetsrommet for til å bli en internasjonalt anerkjent matregion. Med bakgrunn i innspillsmøter og arbeidsverksted er det framhevet tre innsatsområder som det vil fokuseres på i hovedprosjektet:

Kommersialisering:

Kommersialisering handler om å utvikle produkter fra idé til marked, og samtidig sikre verdiskaping i hele verdikjeden – fra jord til bord. Det innebærer både å styrke inntjeningen for produsenter og aktører underveis, og å satse på markedsføring og merkevarebygging. Denne typen kompetanse er tydelig etterspurt i forprosjektet.

Kompetanse:

Behovet for kompetanse dreier seg om basiskunnskap om råvarer og lokal matproduksjon, helse og ernæring, produksjonsmetoder, og generelt kunnskap om tilbudet av lokalmat og produsenter. En annen dimensjon ved dette innsatsområdet handler om å styrke og utvikle kompetansemiljøene som er i Nordland, og synliggjøre utdanningstilbudet bedre, eksempelvis voksenopplæring av kokker.

Rekruttering:

Nordland har attraktive utdanningsmiljø, men rekruttering til disse er en utfordring. Man må klare å beholde utdannet kompetanse og samtidig tiltrekke seg motiverte elever til Restaurant- og matfag.

Det har vært kjørt en god og grundig prosess for å forankre dette prosjektet i næringsorganisasjoner, kommuner, virkemiddelapparatet og forskningsintstitusjonene. Med bred involvering følger også mange og ulike forventninger, og det har vært viktig å avklare hva som er mulig å gjennomføre innenfor prosjektets rammer. I evalueringen av alle tiltak som er foreslått er det blitt lagt vekt på å velge ut de som kommer næringene direkte til gode, at det skal ha en mobiliserende effekt (rekruttering av nye bedrifter) at nyskaping og innovasjon foretrekkes og at kompetanse blir et gjennomgående trekk ved alle tiltak. Dette er gjort ut fra en faglig vurdering av NKMAT i samarbeid med avdeling for samfunnsutvikling i Nordland Fylkeskommune. 

Matregion Nordland rapport forprosjekt og framdriftsplan hovedprosjekt (1).pdf