Hvordan lærer planleggere gjennom praksis?
Senter for integrert og transfaglig undervisning i planlegging (SITRAP) ved NMBU har status som senter for fremragende utdanning. SITRAP skal bidra til bedre undervisning og læring i og på tvers av landskapsarkitektur, by- og regionplanlegging og eiendomsutvikling. Et av delprosjektene er knyttet til læring i profesjonene, og gjennomføres i samarbeid med Senter for praktisk kunnskap ved Nord universitet.
NMBU og Nord universitet ønsker å forstå hvordan planleggere lærer gjennom praksis, med et særlig fokus på erfaringer med å være “ny” i rollen som planlegger. På dagens møte vil NMBU og Nord universitet orientere om prosjektet, og invitere deltakere i Forum for nye planleggere til å dele fortellinger og refleksjoner fra rollen som “ny planlegger” . Disse fortellingene og refleksjonene vil være utgangspunkt for gruppesamtaler som gjennomføres i forkant av konferansen i Bodø 26-27 november.
kl. 12.00 - 12.30 Forskere fra NMBU og Nord universitet orienterer om bakgrunn og formål for forskningsprosjektet
kl. 12.30 - 12.45 Spørsmål og diskusjon
Les mer om SITRAP her
Les mer om forskning på læring i profesjonene
Les mer om Nord universitets forskningsgruppe “Den praktiske kunnskapens teori”
Dispensasjonspraksis
Behandling av dispensasjoner stiller kommunens administrasjon overfor en rekke utfordringer. Vilkårene for dispensasjon i plan- og bygningsloven § 19-2 andre ledd er strenge, mens det i enkeltsaker ofte er et ønske om å innvilge dispensasjon. Når kan lokalpolitiske ønsker tillegges vekt?
kl 12.45 - 13.15 Hanne M.K. Hanssen fra Statsforvalteren i Nordland orienterer
kl. 13.15 - 13.30 Spørsmål og diskusjon
Lovkommentar til plandelen av plan- og bygningsloven (2022) - regjeringen.no
Sivilombudets temarapport etter undersøkelser av dispensasjoner i strandsonen