Cookie Consent by TermsFeed Regional transportplan 2022 – 2033 - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Regional transportplan 2022 – 2033

Fylkestingets vedtak:  FT 097/2022 Vedtak

  1. Nordland fylkesting vedtar Regional transportplan 2022 – 2033 med tilhørende handlingsprogram.
  2. Regional transportplan og de mottatte innspillene viser at det er behov for å øke rammene til veg- og transportsektoren. Nordland fylkesting ber fylkesrådet jobbe for økte rammer til sektoren, slik at det kan gjennomføres flere prosjekter og gis et bedre transporttilbud til nordlandssamfunnet.
  3. Nordland fylkesting viser til Hurdalsplattformen hvor regjeringen vil: «… Kompensere fylkeskommunene for merkostnader ved å velge lav- og nullutslippsteknologi ved anskaffelser av ferger og hurtigbåter. » og «Stille krav om nullutslipp i nye anbud for ferger 2023 og krav om lav- og nullutslipp i nye anbud for hurtigbåter i 2025. » Nordland fylkesting ber fylkesrådet følge dette opp overfor regjeringen, med sikte på å sikre finansiering til at flere samband i Nordland blir omfattet av lav – og nullutslippsløsninger.
  4. Nordland fylkesting viser til behandling av NTP i fylkestingssak 98/2016. Vedtakspunkt 3: 'Fylkestinget viser til at OPS prosjektet E10/RV 85 Gullesfjord-Langvassbukt-Tjeldsund er ført opp som bundet prosjekt og ser fram til snarlig oppstart slik som vedtatt i NTP 2014- 2023. Fylkestinget mener ut fra retningslinjen om helhetlig utbygging og med bakgrunn i 'Kyst til marked'- strategien at det er overraskende at de tilstøtende strekningene ikke er vurdert i fagetatenes forslag, slik at prosjektet som ofte omtales Hålogalandsveien, kan fullfinansieres. Det vil gjenstå tre mindre strekninger mot Sortland, mot Harstad og mot Hålogalandsbrua dersom dette ikke kommer på plass. Fylkestinget forventer at hele Hålogalandsveiprosjektet realiseres som et samlet prosjekt i NTP- perioden.' Nordland fylkesting ber Fylkesrådet følge dette opp overfor Regjeringen for å sikre finansiering av de tre tilstøtende strekningene mot Sortland, Harstad og Hålogalandsbrua på E10/RV85, slik at hele Hålogalandsveiprosjektet kan realiseres.
  5. Nordland fylkesting vil peke på behovet for å også utrede andre alternativer knyttet til Bustneslia, spesielt dersom dette kan føre til en raskere og billigere 11 realisering av en ny løsning.
  6. I tabellen med oversikt over miljøtiltak i samferdselssektoren endres «elektrifisering» til
    «null- og lavutslippsløsninger»
  7. Bruløsning mellom Herøy og Brasøy utredes som eget prosjekt. Tillegg til strategi 4.3.3: · Utvikle bo-, arbeidsmarkeds- og serviceregioner gjennom helhetlig utvikling av transportkorridorer med bedre fremkommelighet, høy pålitelighet, kortere reisetider og effektive og pålitelige kollektivløsninger.

 

Forord

Nordland fylkeskommune har ansvar for 23 ferjesamband, 21 hurtigbåtsamband, i overkant av 400 busser med tilhørende holdeplasser og terminaler, 4.043 km fylkesveg med tunneler, bruer og kaier og 128 km gang- og sykkelveger. Dette utgjør en grunnleggende del av transportsystemet i fylket for innbyggere, reisende og næringsliv.
Det samlede transportarbeidet på fylkesvegnettet og kollektivtransportene våre er omfattende, noe som også har konsekvenser for blant annet trafikkulykker, klimagassutslipp, støy og andre miljøkonsekvenser.
Nordland fylkeskommune er regionalpolitisk aktør som skal skape en helhetlig og ønsket samfunnsutvikling for egen region. I dette ligger det blant annet økt verdiskaping, god tilgang på stabil arbeidskraft, variert arbeidsmarked, gode tjenestetilbud, bolyst og vekstkraftige regioner.
Regional transportplan (RTP) skal bidra til å nå målene til Regional planstrategi for Nordland, og legger dette til grunn for arbeidet sammen med FN sine bærekraftsmål, felles Nordnorsk strategi «Fra kyst til marked», det grønne skiftet i kollektivsektoren og fylkeskommunens arbeid med innspill til Nasjonal transportplan (NTP).
RTP skal angi retningene for hvor vi ønsker å ta samferdselssatsingen inn i framtiden. Gjennom den strategiske delen bestående av visjon, hovedmål, delmål og strategier trekker RTP opp den langsiktige og overordnede transportpolitikken. Den strategiske delen angir prinsipper og legger føringer for prioriteringer i handlingsprogrammet med konkrete tiltak og prosjekter. Disse planene vil i sum vise både det overordnede grunnlaget for prioriteringene (strategi) og de konkrete fylkeskommunale prioriteringene (handlingsprogram).
Visjonen for Transportplan Nordland 2022-2033 er:
Samferdsel skal på en sikker, effektiv og bærekraftig måte binde sammen Nordland, og Nordland med resten av verden.
Nordland fylkeskommune har ansvaret for store deler av samferdselen som knytter fylket sammen. Likevel er det betydelige deler av de samlede transportutfordringene vi ikke har et direkte ansvar for eller mulighet til å løse. Gjennom deltakelse i prosesser knyttet til NTP skal Nordland fylkeskommune i tett dialog med Nordlandssamfunnet være med på å påvirke og legge til rette for framtidens transportsystem.
Jeg håper resultatet vil bidra til positive endringer for Nordlandssamfunnet – både for innbyggere, reisende og vårt fantastiske næringsliv.
Å utarbeide en regional transportplan for Nordland fylkeskommunes samferdselsoppgaver er en stor jobb. Jeg vil takke alle som har bidratt i denne prosessen.


Monika Sande
Fylkesråd for transport og infrastruktur
 

Innholdsfortegnelse

  1. 1 Sammendrag
  2. 2 Innledning og bakgrunn
    1. 2.1 3 Regional transportplan Nordland og planens funksjon
    2. 2.2 Regional planstrategi og RTP planprogram
    3. 2.3 Hvorfor Regional Transportplan Nordland 2022-2033
    4. 2.4 Prosess og behandling av RTP
  3. 3 Bærekraft og andre føringer
    1. 3.1 Internasjonale, nasjonale og regionale føringer
    2. 3.2 Tre dimensjoner av bærekraft
    3. 3.3 Internasjonale føringer - FNs bærekfraftsmål
    4. 3.4 Nasjonale føringer
      1. 3.4.1 Nasjonal transportplan 2022-2033
      2. 3.4.2 Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging 2019-2023
      3. 3.4.3 Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging (2014)
      4. 3.4.4 Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2022-2025
      5. 3.4.5 Tunnelsikkerhetsforskrift for fylkesveger
      6. 3.4.6 Øvrige nasjonale målsettinger
    5. 3.5 Regionale føringer
  4. 4 Transport – status, utfordringer og utvikling
    1. 4.1 Demografi
    2. 4.2 Bo- og arbeidsmarkedsregioner
    3. 4.3 Næringsliv
      1. 4.3.1 Sjømatnæringen
      2. 4.3.2 Kraftforedlende industri
      3. 4.3.3 Landbruk og skogbruk
      4. 4.3.4 Reiselivsnæringen
      5. 4.3.5 Varehandelen
    4. 4.4 Trafikkutvikling
      1. 4.4.1 Ferjesamband
      2. 4.4.2 Kystgodsruta og annen næringstransport på sjø
      3. 4.4.3 Havner og kaianlegg
      4. 4.4.4 Passasjerutvikling
      5. 4.4.5 Trafikkmengde på fylkesveger
      6. 4.4.6 Klimaregnskap i Nordland
      7. 4.4.7 Fremtidens hurtigbåter
      8. 4.4.8 Kontraktsperioder for ferje, hurtigbåt og buss
  5. 5 Infrastruktur og visualiseringer
  6. 6 Visjon, mål og strategier
    1. 6.1 Nøkkelrolle for å realisere bærekraftsmålene
    2. 6.2 Visjon
    3. 6.3 Mål og strategier
    4. 6.4 Klima og miljø
    5. 6.5 Fylkesvegnettet
    6. 6.6 Næringstransporter
    7. 6.7 Mobilitet og kollektivtransporter
    8. 6.8 Finansiering og sikre god samfunnsnytte
    9. 6.9 Nasjonale ansvarsområder
  7. 7 Vedlegg 1 - Oppsummering av innspill vedrørende transportbehov og utfordringer
    1. 7.1 Drivkrefter og utviklingstrekk
    2. 7.2 De største utfordringene i dag og i fremtiden
    3. 7.3 Ferjer, hurtigbåter og kystgodsruta
    4. 7.4 Trafikksikkerhet
    5. 7.5 Kollektivtrafikk
    6. 7.6 Det grønne skiftet
  8. 8 Vedlegg 2: Utfyllende informasjon om næringslivet i Nordland
    1. 8.1 Sjømatnæringen
    2. 8.2 Kraftforedlende industri
    3. 8.3 Landbruk og skogbruk
    4. 8.4 Reiselivsnæringen
    5. 8.5 Varehandelen
    6. 8.6 Andre næringer i Nordland
      1. 8.6.1 Bergverksindustrien
      2. 8.6.2 Bygg- og anleggsnæringen
      3. 8.6.3 Petroleumsnæringen
  9. 9 Vedlegg 3: Oversikt over kontraktsperioder for ferjer, hurtigbåt og buss