Cookie Consent by TermsFeed Sammendrag - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Regional transportplan 2022 – 2033

  1. 1 Sammendrag
  2. 2 Innledning og bakgrunn
    1. 2.1 3 Regional transportplan Nordland og planens funksjon
    2. 2.2 Regional planstrategi og RTP planprogram
    3. 2.3 Hvorfor Regional Transportplan Nordland 2022-2033
    4. 2.4 Prosess og behandling av RTP
  3. 3 Bærekraft og andre føringer
    1. 3.1 Internasjonale, nasjonale og regionale føringer
    2. 3.2 Tre dimensjoner av bærekraft
    3. 3.3 Internasjonale føringer - FNs bærekfraftsmål
    4. 3.4 Nasjonale føringer
      1. 3.4.1 Nasjonal transportplan 2022-2033
      2. 3.4.2 Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging 2019-2023
      3. 3.4.3 Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging (2014)
      4. 3.4.4 Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2022-2025
      5. 3.4.5 Tunnelsikkerhetsforskrift for fylkesveger
      6. 3.4.6 Øvrige nasjonale målsettinger
    5. 3.5 Regionale føringer
  4. 4 Transport – status, utfordringer og utvikling
    1. 4.1 Demografi
    2. 4.2 Bo- og arbeidsmarkedsregioner
    3. 4.3 Næringsliv
      1. 4.3.1 Sjømatnæringen
      2. 4.3.2 Kraftforedlende industri
      3. 4.3.3 Landbruk og skogbruk
      4. 4.3.4 Reiselivsnæringen
      5. 4.3.5 Varehandelen
    4. 4.4 Trafikkutvikling
      1. 4.4.1 Ferjesamband
      2. 4.4.2 Kystgodsruta og annen næringstransport på sjø
      3. 4.4.3 Havner og kaianlegg
      4. 4.4.4 Passasjerutvikling
      5. 4.4.5 Trafikkmengde på fylkesveger
      6. 4.4.6 Klimaregnskap i Nordland
      7. 4.4.7 Fremtidens hurtigbåter
      8. 4.4.8 Kontraktsperioder for ferje, hurtigbåt og buss
  5. 5 Infrastruktur og visualiseringer
  6. 6 Visjon, mål og strategier
    1. 6.1 Nøkkelrolle for å realisere bærekraftsmålene
    2. 6.2 Visjon
    3. 6.3 Mål og strategier
    4. 6.4 Klima og miljø
    5. 6.5 Fylkesvegnettet
    6. 6.6 Næringstransporter
    7. 6.7 Mobilitet og kollektivtransporter
    8. 6.8 Finansiering og sikre god samfunnsnytte
    9. 6.9 Nasjonale ansvarsområder
  7. 7 Vedlegg 1 - Oppsummering av innspill vedrørende transportbehov og utfordringer
    1. 7.1 Drivkrefter og utviklingstrekk
    2. 7.2 De største utfordringene i dag og i fremtiden
    3. 7.3 Ferjer, hurtigbåter og kystgodsruta
    4. 7.4 Trafikksikkerhet
    5. 7.5 Kollektivtrafikk
    6. 7.6 Det grønne skiftet
  8. 8 Vedlegg 2: Utfyllende informasjon om næringslivet i Nordland
    1. 8.1 Sjømatnæringen
    2. 8.2 Kraftforedlende industri
    3. 8.3 Landbruk og skogbruk
    4. 8.4 Reiselivsnæringen
    5. 8.5 Varehandelen
    6. 8.6 Andre næringer i Nordland
      1. 8.6.1 Bergverksindustrien
      2. 8.6.2 Bygg- og anleggsnæringen
      3. 8.6.3 Petroleumsnæringen
  9. 9 Vedlegg 3: Oversikt over kontraktsperioder for ferjer, hurtigbåt og buss

1 Sammendrag

Regional transportplan Nordland 2022 – 2033 (RTP) er en rullering av Regional transportplan Nordland 2018 – 2029.

Regional planstrategi

Nordland fylkeskommune er en regionalpolitisk aktør som skal bidra til en helhetlig og ønsket samfunnsutvikling i fylket vårt. Eksempler på dette er å legge til rette for økt verdiskapning, god tilgang på stabil arbeidskraft, et godt tjenestetilbud, bolyst og vekstkraftige regioner.
I regional planstrategi for Nordland – «Et bærekraftig Nordland – planstrategi for samarbeid og grønn omstilling 2021 – 2024», er det vedtatt at revidering av regional transportplan skal gjennomføres etter prosessbestemmelsene i Plan- og bygningsloven.
Regional planstrategi belyser en rekke utfordringer og muligheter for utvikling av Nordlandssamfunnet. Det er listet opp flere mål som har direkte føringer for transportsektoren:

  • Mål 1    Attraktive og inkluderende samfunn med god kultur-, service- og tjenestetilbud for alle.
  • Mål 2    Innovativt og bærekraftig næringsliv og industri som bidrar til grønn omstilling.
  • Mål 4    Effektiv, trygg og miljøvennlig infrastruktur som dekker innbyggernes, reisendes og næringslivets behov.

Regional transportplan Nordland med handlingsprogram

RTP skal være et verktøy for å nå målene som er nedfelt i Regional planstrategi for Nordland, og målene i planstrategien ligger til grunn for arbeidet med revisjon av RTP. FNs bærekraftsmål, den felles nordnorske strategien «Fra kyst til marked», det grønne skiftet i kollektivtrafikken og fylkeskommunens innspill til Nasjonal transportplan danner også et sentralt grunnlag for arbeidet med transportplanen.
Nordland fylkeskommune er vegeier og forvalter av fylkesvegnettet i fylket og har ansvaret for planlegging, bygging, drift og vedlikehold av dette vegnettet. Fylkeskommunen drifter kollektivtransporten i fylket, og skal tenke mobilitet i hele reisekjeden for offentlige og private transporttjenester. Fylkeskommunen skal også påvirke utvikling av det statlige transportsystemet, blant annet med innspill til Nasjonal transportplan. RTP legger føringer for hvordan hele mobilitetstilbudet skal videreutvikles og knytter sammen ulike transportformer til det beste for Nordlandssamfunnet.
RTP fokuserer særlig på å ta vare på naturen og redusere CO2-utslipp, luftforurensning og støy fra transportsektoren. Videre å gjøre byen, tettstedet og bygda tilgjengelig for flest mulig – uavhengig av bosted, helse, alder, funksjonsevne og sosioøkonomisk status. Det fokuseres også på et effektivt, trygt, pålitelig og helhetlig transportsystem for samfunns- og næringsliv, og som får mest mulig ut av ressursene. Det gjelder for eksempel klimavennlig transportsystemer, sikre at folk og varer kommer raskt og enkelt frem, folkehelsegevinster ved aktiv transport m.m.
Nullvisjonen for drepte eller hardt skadde i trafikken ligger til grunn i alt arbeidet innen transportsektoren. Nullvisjonen er en klargjøring av at det er moralsk og etisk uakseptabelt at folk blir drept eller skadet i trafikken.

Planens oppbygging

RTP har en todelt innretting - en strategisk del og et handlingsprogram. RTP har et tidsperspektiv på 12 år, hvor behovet for revisjon vurderes hvert år, og med hovedrullering hvert fjerde år i forbindelse med stadfesting av regional planstrategi.

Den strategiske delen består av visjon, mål og strategier som trekker opp den langsiktige og overordnede retningen for Nordland fylkeskommune sin transportpolitikk. RTP strategisk del angir prinsipper og legger føringer for de prioriteringer som gjøres i handlingsprogrammet, som inneholder prioriterte tiltak og prosjekter.
Visjonen for Regional transportplan Nordland 2022-2033 er:

Samferdsel skal på en sikker, effektiv og bærekraftig måte binde sammen Nordland, og Nordland med resten av verden.

RTP har følgende plantema og hovedmål:

Plantema og hovedmål RTP
Plantema Hovedmål
Klima og miljø Redusere klimagassutslipp og andre miljøkonsekvenser i transportsektoren i Nordland.
  Fylkesvegnettet Fylkesvegnettet skal være sikkert, pålitelig, effektivt og klima- og miljøvennlig, og legge til rette for bærekraftig samfunns- og næringsutvikling.
Næringstransporter Øke konkurranseevnen for næringslivet i Nordland.
Mobilitet og kollektivtransporter Nordland skal ha et tilgjengelig, pålitelig, sikkert og bærekraftig mobilitetssystem for samfunns- og næringsliv.
Finansiering og sikre god samfunnsnytte Nordland skal innrette ressursbruken i samferdselssektoren effektivt og gi god samfunnsnytte.
Nasjonale ansvarsområder Nordland skal ha et helhetlig og miljøvennlig transportsystem som bidrar til god framkommelighet, trygg og effektiv mobilitet for samfunns- og næringsliv.

RTP gir også en beskrivelse av status, utfordringer og utviklingstrekk innen demografi, bo- og arbeidsmarkedsregioner, næringsliv, transportsystem og trafikkutvikling, klimautslipp, trafikkulykker m.m. Dette har stor betydning for mobiliteten til folk og næringsliv i fylket.