Cookie Consent by TermsFeed Innledning og bakgrunn - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Regional transportplan 2022 – 2033

  1. 1 Sammendrag
  2. 2 Innledning og bakgrunn
    1. 2.1 3 Regional transportplan Nordland og planens funksjon
    2. 2.2 Regional planstrategi og RTP planprogram
    3. 2.3 Hvorfor Regional Transportplan Nordland 2022-2033
    4. 2.4 Prosess og behandling av RTP
  3. 3 Bærekraft og andre føringer
    1. 3.1 Internasjonale, nasjonale og regionale føringer
    2. 3.2 Tre dimensjoner av bærekraft
    3. 3.3 Internasjonale føringer - FNs bærekfraftsmål
    4. 3.4 Nasjonale føringer
      1. 3.4.1 Nasjonal transportplan 2022-2033
      2. 3.4.2 Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging 2019-2023
      3. 3.4.3 Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging (2014)
      4. 3.4.4 Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2022-2025
      5. 3.4.5 Tunnelsikkerhetsforskrift for fylkesveger
      6. 3.4.6 Øvrige nasjonale målsettinger
    5. 3.5 Regionale føringer
  4. 4 Transport – status, utfordringer og utvikling
    1. 4.1 Demografi
    2. 4.2 Bo- og arbeidsmarkedsregioner
    3. 4.3 Næringsliv
      1. 4.3.1 Sjømatnæringen
      2. 4.3.2 Kraftforedlende industri
      3. 4.3.3 Landbruk og skogbruk
      4. 4.3.4 Reiselivsnæringen
      5. 4.3.5 Varehandelen
    4. 4.4 Trafikkutvikling
      1. 4.4.1 Ferjesamband
      2. 4.4.2 Kystgodsruta og annen næringstransport på sjø
      3. 4.4.3 Havner og kaianlegg
      4. 4.4.4 Passasjerutvikling
      5. 4.4.5 Trafikkmengde på fylkesveger
      6. 4.4.6 Klimaregnskap i Nordland
      7. 4.4.7 Fremtidens hurtigbåter
      8. 4.4.8 Kontraktsperioder for ferje, hurtigbåt og buss
  5. 5 Infrastruktur og visualiseringer
  6. 6 Visjon, mål og strategier
    1. 6.1 Nøkkelrolle for å realisere bærekraftsmålene
    2. 6.2 Visjon
    3. 6.3 Mål og strategier
    4. 6.4 Klima og miljø
    5. 6.5 Fylkesvegnettet
    6. 6.6 Næringstransporter
    7. 6.7 Mobilitet og kollektivtransporter
    8. 6.8 Finansiering og sikre god samfunnsnytte
    9. 6.9 Nasjonale ansvarsområder
  7. 7 Vedlegg 1 - Oppsummering av innspill vedrørende transportbehov og utfordringer
    1. 7.1 Drivkrefter og utviklingstrekk
    2. 7.2 De største utfordringene i dag og i fremtiden
    3. 7.3 Ferjer, hurtigbåter og kystgodsruta
    4. 7.4 Trafikksikkerhet
    5. 7.5 Kollektivtrafikk
    6. 7.6 Det grønne skiftet
  8. 8 Vedlegg 2: Utfyllende informasjon om næringslivet i Nordland
    1. 8.1 Sjømatnæringen
    2. 8.2 Kraftforedlende industri
    3. 8.3 Landbruk og skogbruk
    4. 8.4 Reiselivsnæringen
    5. 8.5 Varehandelen
    6. 8.6 Andre næringer i Nordland
      1. 8.6.1 Bergverksindustrien
      2. 8.6.2 Bygg- og anleggsnæringen
      3. 8.6.3 Petroleumsnæringen
  9. 9 Vedlegg 3: Oversikt over kontraktsperioder for ferjer, hurtigbåt og buss

2 Innledning og bakgrunn

2.1 3 Regional transportplan Nordland og planens funksjon

Regional transportplan Nordland 2022-2033 er en rullering av Regional transportplan Nordland 2018-2029.

Regional transportplan Nordland 2022-2033, og heretter kalt RTP, er innrettet med en strategisk del og et handlingsprogram.

Gjennom den strategiske delen bestående av visjon, hovedmål, delmål og strategier trekker RTP opp langsiktig og overordnet transportpolitikk. Den strategiske delen angir prinsipper og legger føringer for prioriteringer i et handlingsprogram med konkrete tiltak og prosjekter.

RTP har et tidsperspektiv på 12 år. Behov for rullering skal vurderes årlig og behovet for hovedrevisjon vurderes hvert fjerde år i forbindelse med regional planstrategi. Planen skal også koordineres med prosessen knyttet til Nasjonal transportplan (NTP).

Av lovforarbeidet til Plan- og bygningsloven (Pbl.) framgår det at regionale planer og planbestemmelser skal følge opp nasjonale mål og statlig retningslinjer. På samme tid skal nasjonale planprosesser fange opp regionale behov slik at RTP blir et grunnlag for statlige planprosesser.

RTP er en regional plan etter Pbl. Ifølge Pbl § 8-2 skal regional plan legges til grunn for regionale organ sin virksomhet og for kommunal og statlig planlegging og virksomhet i regionen. Det innebærer at et gyldig planvedtak skaper forpliktelser for offentlige myndigheter og organ til å følge opp og gjennomføre planen.

RTP dekker i hovedsak transportområder som fylkeskommunen har ansvar for, mens det i mindre grad berører eller forplikter statlige eller kommunale ansvarsområder.

Fylkeskommunen har fått en større og tydeligere rolle og tidligere involvering i planprosessen med utarbeidelse av NTP. Dette innbefatter bla. administrativ deltakelse i arbeidsgrupper til KVU transportløsninger Nord-Norge og deltakelse i politisk samrådsgruppe. KVUen vil være et viktig bidrag til kommende NTP 2026-2037. Videre forutsettes det tilsvarende involvering som for gjeldende NTP, hvor fylkeskommunen deltok både administrativt og politisk underveis i planprosessen. Sammen med fylkestingets innspill til gjeldende NTP legger dette til rette for fylkeskommunens premisser for nasjonale ansvarsområdet innen transportområdet.
 

2.2 Regional planstrategi og RTP planprogram

I gjeldende regional planstrategi Nordland, Et bærekraftig Nordland – planstrategi for samarbeid og grønn omstilling 2021-2024, er det vedtatt at revidering av regional plan for transport skal gjennomføres med prosess knyttet til Pbl.

Planstrategien belyser flere utfordringer og muligheter for utvikling av Nordlandssamfunnet. Det er listet opp flere mål som direkte har føringer for transportsektoren:

  • Mål 1    Attraktive og inkluderende samfunn med god kultur-, service- og tjenestetilbud for alle.
  • Mål 2    Innovativt og bærekraftig næringsliv og industri som bidrar til grønn omstilling.
  • Mål 4    Effektiv, trygg og miljøvennlig infrastruktur som dekker innbyggernes, reisendes og
    næringslivets behov.

Pbl. krever at det i forkant av alle regionale planer skal utarbeides et planprogram. Planprogrammet skal legge fram formålet med planleggingen og avgrense planarbeidet tematisk. Planprogrammet skal i tillegg avklare hvordan planarbeidet skal organiseres og hvilke prosesser planen skal følge fram til endelig vedtak, inkludert opplegg for medvirkning.

Planprogrammet til RTP ble vedtatt av fylkesrådet januar 2022
 

2.3 Hvorfor Regional Transportplan Nordland 2022-2033

Nordland fylkeskommune er regionalpolitisk aktør som skal skape en helhetlig og ønsket samfunnsutvikling for egen region. I dette ligger det for eksempel økt verdiskaping, god tilgang på stabil arbeidskraft, variert arbeidsmarked, godt tjenestetilbud og vekstkraftige regioner.

RTP skal bidra til å nå målene til Regional planstrategi for Nordland, og legger dette til grunn for arbeidet sammen med FN sine bærekraftsmål, felles Nordnorsk strategi «Fra kyst til marked», det grønne skiftet i kollektivsektoren og fylkeskommunens arbeid med innspill til NTP.

Fylkeskommunen skal være en aktiv og forutsigbare samfunnsutviklingsaktør. RTP skal synliggjøre fylkeskommunen sin politikk på samferdselsområdet, og skal benyttes til å sikre en helhetlig planlegging og forvaltning av transportsektoren - både i byer, tettsteder og i distriktene i Nordland og mellom transportformer. Disse føringene påvirker også kommuners og regioners planlegging på transportområdet og i nasjonale prosesser slik som NTP. Nordland fylkeskommune er vegeier og vegforvalter av fylkesvegnettet i fylket.

Fylkeskommunen har også ansvar for planlegging, bygging, drift og vedlikehold av fylkesvegnettet. Det er en overordnet målsetting om å skape mest mulig trygg, effektiv, pålitelig og miljøvennlig transporter for folk og næringsliv i Nordland.
Nullvisjon for drepte eller hardt skadde i trafikken ligger til grunn i alt arbeidet innen transportsektoren. Nullvisjonens grunnpilar er bygd på følgende:

  • Etikk - Ethvert menneske er unikt,
  • Vitenskap - Menneskets mestringsevne og tåleevne ved en kollisjon, og
  • Delt ansvar - Trafikanten, myndighetene og produsent av kjøretøy.

Nordland fylkeskommune drifter i tillegg kollektivtransporten i fylket, og skal tenke mobilitet i hele reisekjeden for offentlige og private transporttjenester. RTP legger føringer for hvordan det skal videreutvikle hele mobilitetstilbudet og knytte sammen ulike transportformer til det beste for Nordlandssamfunnet.
 

2.4 Prosess og behandling av RTP

RTP utarbeides av fylkeskommunen, men det har vært rom for ulik type involvering og medvirkning eksternt i prosessen. I fylkeskommunen har flere avdelinger og seksjoner bidratt i arbeidet.

For å sikre god medvirkning så tidlig som mulig i planprosessen inviterte fylkesråd for transport og infrastruktur til to digitale innspillsmøter med kommuner, Interkommunal politisk råd, næringsliv, arbeidsliv og andre interesseorganisasjoner. I etterkant av møtene ble det sendt ut formelle invitasjoner til skriftlig innspill på konkrete oppdrag.

Det første møte i desember 2020 var å få konkrete innspill på viktige transportbehov, store utfordringer og viktige utviklingstrekk som vil påvirke transportbehovene og transportløsninger – både på kort og lengre sikt.
Det andre møte ble holdt i mars 2021 hvor fylkeskommunen ba om innspill til konkrete prosjekter, tiltak og løsninger i prioritert rekkefølge for hver av transportformene. Dette for å kunne løse de utfordringene og behovene som ble fremstilt i det første oppdraget (møte i desember 2020). Det ble oppfordret til å være så konkrete og økonomisk realistiske som mulig i sine prioriteringer.

Det har også vært digitale møter med de statlige transportetatene, Statsforvalteren i Nordland og Sametinget.

Det har vært flere digitale møter med medvirkningsrådene i Nordland fylkeskommune. Fylkeskommunen har mottatt mange gode og grundige innspill. Dette har gitt et godt kunnskapsgrunnlag for å utarbeide planprogram, og videre i arbeidet med RTP med handlingsprogram. Innspill fra Nordlandssamfunnet er oppsummert i vedlegg 1 bak i dette dokumentet.

RTP med handlingsprogram skal ut på offentlig høring og vil også sendes ut til berørte parter.
Fylkesrådet er styringsgruppe for planarbeidet. En administrativ prosjektgruppe med representanter fra Nordland fylkeskommune har hatt ansvar for framdrift i planprosessen og har stått for organisering av arbeidet.