Cookie Consent by TermsFeed Infrastruktur og visualiseringer - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Regional transportplan 2022 – 2033

  1. 1 Sammendrag
  2. 2 Innledning og bakgrunn
    1. 2.1 3 Regional transportplan Nordland og planens funksjon
    2. 2.2 Regional planstrategi og RTP planprogram
    3. 2.3 Hvorfor Regional Transportplan Nordland 2022-2033
    4. 2.4 Prosess og behandling av RTP
  3. 3 Bærekraft og andre føringer
    1. 3.1 Internasjonale, nasjonale og regionale føringer
    2. 3.2 Tre dimensjoner av bærekraft
    3. 3.3 Internasjonale føringer - FNs bærekfraftsmål
    4. 3.4 Nasjonale føringer
      1. 3.4.1 Nasjonal transportplan 2022-2033
      2. 3.4.2 Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging 2019-2023
      3. 3.4.3 Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging (2014)
      4. 3.4.4 Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2022-2025
      5. 3.4.5 Tunnelsikkerhetsforskrift for fylkesveger
      6. 3.4.6 Øvrige nasjonale målsettinger
    5. 3.5 Regionale føringer
  4. 4 Transport – status, utfordringer og utvikling
    1. 4.1 Demografi
    2. 4.2 Bo- og arbeidsmarkedsregioner
    3. 4.3 Næringsliv
      1. 4.3.1 Sjømatnæringen
      2. 4.3.2 Kraftforedlende industri
      3. 4.3.3 Landbruk og skogbruk
      4. 4.3.4 Reiselivsnæringen
      5. 4.3.5 Varehandelen
    4. 4.4 Trafikkutvikling
      1. 4.4.1 Ferjesamband
      2. 4.4.2 Kystgodsruta og annen næringstransport på sjø
      3. 4.4.3 Havner og kaianlegg
      4. 4.4.4 Passasjerutvikling
      5. 4.4.5 Trafikkmengde på fylkesveger
      6. 4.4.6 Klimaregnskap i Nordland
      7. 4.4.7 Fremtidens hurtigbåter
      8. 4.4.8 Kontraktsperioder for ferje, hurtigbåt og buss
  5. 5 Infrastruktur og visualiseringer
  6. 6 Visjon, mål og strategier
    1. 6.1 Nøkkelrolle for å realisere bærekraftsmålene
    2. 6.2 Visjon
    3. 6.3 Mål og strategier
    4. 6.4 Klima og miljø
    5. 6.5 Fylkesvegnettet
    6. 6.6 Næringstransporter
    7. 6.7 Mobilitet og kollektivtransporter
    8. 6.8 Finansiering og sikre god samfunnsnytte
    9. 6.9 Nasjonale ansvarsområder
  7. 7 Vedlegg 1 - Oppsummering av innspill vedrørende transportbehov og utfordringer
    1. 7.1 Drivkrefter og utviklingstrekk
    2. 7.2 De største utfordringene i dag og i fremtiden
    3. 7.3 Ferjer, hurtigbåter og kystgodsruta
    4. 7.4 Trafikksikkerhet
    5. 7.5 Kollektivtrafikk
    6. 7.6 Det grønne skiftet
  8. 8 Vedlegg 2: Utfyllende informasjon om næringslivet i Nordland
    1. 8.1 Sjømatnæringen
    2. 8.2 Kraftforedlende industri
    3. 8.3 Landbruk og skogbruk
    4. 8.4 Reiselivsnæringen
    5. 8.5 Varehandelen
    6. 8.6 Andre næringer i Nordland
      1. 8.6.1 Bergverksindustrien
      2. 8.6.2 Bygg- og anleggsnæringen
      3. 8.6.3 Petroleumsnæringen
  9. 9 Vedlegg 3: Oversikt over kontraktsperioder for ferjer, hurtigbåt og buss

5 Infrastruktur og visualiseringer

Nordland fylkeskommune har ansvar for forvaltning, drift, vedlikehold og utbygging av fylkesvegnettet, og omfatter følgende:

Tabell 4 Oversikt over fylkeskommunale vegobjekter i Nordland
Objekt Lengde, i km Antall
Fylkesvegnettet 4.043  
Herav grusveg 101  
Gang- og sykkelveger 128  
Tunneler omfattet av tunnsikkerhetsforskriften 59 26
Øvrige tunneler 22 28
Bruer 29 995
Busstopp/-holdeplasser   4.041
Ferjesamband   23
Ferjekai   66
Tabell 4 Oversikt over fylkeskommunale vegobjekter i Nordland (Kilde: Nordland fylkeskommune)

Mange fylkesveger er bygget for en annen funksjon og trafikkmengde enn dagens, og det er et stort investeringsbehov på mange fylkesveger for å få dem oppgradert til å dekke dagens og fremtidens behov. Forfall og vedlikeholdsetterslep på fylkesvegnettet ble kartlagt i 2012, og er i dag grovt beregnet til 10 milliarder kroner.

Ved å klikke i boksen nedenfor får du en oversikt over fylkesvegnettet og fylkesveg- ferjesambandene i Nordland. Du kan zoome inn på kartet for å se nærmere på spesifikke strekninger.

Oversikt over fylkesveger og fylkesvegferjesamband

E6 er hovedferdselsåren i Nord-Norge for vegtransport. E6 er viktig i forhold til transporter innad i Nordland. Rv. 80 er viktig som eneste veg inn mot Bodø fra Fauske. E10 og rv. 85 gir forbindelse fra E6 til Lofoten og Vesterålen. E10, rv. 77, E12 og rv. 73 knytter Nordland sammen med det svenske vegnettet.

Fylkesvegnettet er med på å binde sammen infrastrukturen i Norge, både det statlige vegnettet nord-sør, øst-vest, havner, jernbane, lufthavner og riksgrensene. Fylkesvegnettet og ferjesambandene har stor betydning for næringslivet, men setter også grenser for kapasiteten på vegnettet. Dette gjelder både åpningstid og kapasitet på ferjemateriellet.

Dynamikken i arbeidsmarkedet tilsier at også investeringer i transportløsninger som utvider bo- og arbeidsmarkedsregioner er viktig for å bedre næringslivets tilgang til arbeidskraft. 
Dette gjennom å redusere reisetiden og avstandsulempene.

Fv. 76 mellom Brønnøysund og E6, fv. 17 nord for Sandnessjøen og fv. 78 til Mosjøen, fv. 17 fra kysten via Utskarpen og videre fv. 810 inn til Mo i Rana er viktige tverrforbindelser, og som har mye personbil- og næringstrafikk.

Andre vegstrekninger med stor næringstrafikk er på fv. 82 mellom Sortland og Stokmarknes, fv. 17 mellom Skillevika og Berg, fv. 17 sør for Sandnessjøen og fv. 820 mellom Sortland og Frøskeland og fv. 821 til Øksnes.

Det er laget noen visualiseringer som viser infrastruktur og utvikling på noen temaer i Nordland. Ved å trykke på lenkene eller boksene i tabellen nedenfor åpnes visualiseringen.

Oversikt over hvor ulike trafikk- og godsknutepunkter i Nordland befinner seg. Kartet omfatter ferjekaier,
fiskerihavner, ISPS havneanlegg, stamnetthavner, fjelloverganger, godsterminaler, kortbaneflyplasser og storflyplasser.

Utvikling i trafikkulykker i Nordland for perioden 2010-2020. Det er fire sider som inneholder data om ulykker med motoriserte kjøretøy, kun for tyngre kjøretøy, ulykker som involverer myke trafikanter og personbilulykker. Det kan
sorteres på kommune, år og vegkategori.

Visning av fjelloverganger som har vært midlertidig stengt eller med kolonnekjøring fra sesongen 2009-2010 og frem til 2020- 2021. Fjellovergangene omfatter også de fire grense-
overgangene i Nordland.

En rasteplass er et sted langs en veg der reisende kan stoppe for å ta en pause. Rasteplasser varierer i størrelse og kvalitet. Det er om lag 180 rasteplasser på fylkes- og statlig vegnettet i Nordland. På fylkesvegnettet er det 89 rasteplasser. Flest
rasteplasser er i Vesterålen og Salten, og færrest i Lofoten.

En døgnhvileplass er et område som er tilrettelagt for hensetting av større kjøretøy slik at yrkessjåfører kan innta normal døgnhvile. En hvileplass skal være slik utformet at man har tilgang til toalett og at man uforstyrret kan hvile. Det er seks døgnhvileplass langsvegnettet i Nordland, og 
disse er fordelt langs E6 og Rv. 80 i Bodø.

Et modulvogntog kan være inntil 25,25 meter langt og veie inntil 60 tonn. Ifølge Vegkart (Statens vegvesen) dekker ca.
300 km av vegnettet i Nordland for modulvogntog. Noen av strekningene er vinterstengte for modulvogntog.

Viser statistikk for antall og andel elektriske kjøretøy etter type i Nordland for perioden 2008-2020. Visningen kan sorteres på
kommune og ulike variabler.

Visning av hvor ulike typer ladepunkter i Nordland er plassert. Kan sorteres etter kommune og flere andre variabler.