Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø (Illustrasjonsbilde).
Thor-Wiggo Skille, NFK
Den gamle brua mellom Nord-Herøy og Sør-Herøy skal rives nå som den nye brua er ferdigstilt. Den 150 meter lange brua, var i sin tid støpt på stedet, en bjelkebru med seks spenn.
– Hovedspennet er på 60 meter, med sidespenn på om lag 30 meter. Det er altså en omfattende jobb som skal gjøres når brua skal fjernes, forteller fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.
Dialog med innbyggerne
Rivingsarbeidet skal etter planen starte rett etter nyttår i 2026, og forventes ferdigstilt til våren 2026.
– De som bor nærmest brua kan bli påvirket noe med støy og støv. Men vi vil ha god dialog med innbyggerne underveis i prosjektet, lover Kvensjø.
Spent på tilbudene
Det er satt av totalt 25 millioner kroner til rivingen av den gamle brua. Dette inkluderer prosjektering og oppfølging av entreprenøren som tildeles jobben.
– Vi har svarfrist på anbudet allerede 3. juni, og håper selvsagt på tilbud fra både lokale og regionale entreprenører.
Sundet stenges
Gjennom hele rivingsperioden må sundet under brua stenges, og det vil bli fylt en midlertidig steinfylling i sjøen for å kunne gjennomføre rivingen. Fylkesråd Kvensjø forklarer at alle tillatelser fra Statsforvalteren og Kystverket selvsagt er på plass.
– Vi beklager at sundet må stenges for båttrafikk, men det er dessverre ikke noen annen måte å gjøre det på. Det handler blant annet om å kunne gjøre rivingen på en sikker og god måte, forklarer Kvensjø.
Forskningsobjekt
Den gamle Herøysundet bru har i tillegg til å ha tjent Herøyfjæringene i 58 år, også gitt nyttig kunnskap som forskningsobjekt. NTNU, SINTEF Narvik, Norges arktiske universitet (UiT), Statens vegvesen og Nordland fylkeskommune har samarbeidet om forskningen.
– Herøysundet bru ble valgt ut blant annet fordi den, som mange andre bruer, er bygd av betong, og hadde noen skader som det var interessante å følge. I tillegg var den sterkt belastet med mye tungtrafikk, noe som gjorde overvåkningen av skadene svært relevant å følge. Om man kan reparere tilnærmet usynlige feil ved bruene våre lenge før de får utvikle seg, så kan det potensielt gi milliardbesparelser på sikt, avslutter samferdselsråd Marianne Dobak Kvensjø.
Les mer om:
Forskning i Nordland kan forhindre fremtidige brukollapser - Nordland fylkeskommune
Ny bru over Herøysundet - Nordland fylkeskommune